English version below!
Idag har ”Så ock på jorden” premiär! Så fantastiskt roligt!
Jag såg filmen för några dagar sen vid
gala-premiären i Stockholm, och gick därifrån efter en emotionell berg- och
dalbane-tur, där skrattet och gråten trängdes med varandra om utrymmet i strupen i
allt tätare växlingar.
Den fungerar, i alla fall på mig, minst lika
bra om inte bättre än ettan…
Framför allt slås jag av att
skådespelarprestationerna är helt sagolikt bra. Alla huvudrollerna hittar helt
rätt i sina karaktärer, enkelt och med absolut precision: Lena, Stig, Tore,
Arne (Frida Hallgren, Niklas Falk, André Sjöberg, Lennart Jähkel) och kanske
allra mest nykomlingen Axel (Jakob Oftebro). De är helt fantastiska! Där tycker
jag att fortsättningen av historien är klart bättre än början. Naturligtvis har
Kay stor del av äran i detta, han har verkligen fått ut max av alla skådisarna.
Det är klart att jag tittar på filmen på ett
sätt som jag inte ser på andra filmer. Kay gillar de breda penslarna, de klara
färgerna och starka uttrycken. Ibland kunde jag tycka att där skulle det ha varit
en liten finare pensel, men ibland kunde jag även känna att där, där skulle vi faktiskt
kunnat ha strukit på ännu mera…
Jag får rätt ofta frågan vad min roll i det
hela har varit. Jag har hjälpt till med arbetet med manusutvecklingen. Fyra år
har manuset tagit denna gång att färdigställa. Det är både ett otroligt galet
spånande men även ett finsnidande av detaljer innan det är färdigt som nog är
svårt att föreställa sig. Och det är många som varit delaktiga i processen.
Jag ska väl erkänna att jag känner mig ännu mer
delaktig i första filmens framväxt, den gången var jag med under åtta år, från
första mötet till sista. Runt köksbordet här i Klockargården, där jag sitter
och skriver dessa rader, föddes även många av filmens rollfigurer, alla med
direkta förebilder ute i verklighetens kör-Sverige.
Men jag tror det är rätt att säga att
manusutvecklingen inte blev min viktigaste insats denna gång, utan snarare det
faktum att det blev en film överhuvudtaget.
Efter första filmen blandades känslan av
glädje och stolthet över filmens osannolika framgångar med en känsla av att ha
blivit litet tilltufsad i processen. Rookie som jag var, kändes det som jag både
låtit mig bedåras och utnyttjas i en värld så fjärran från Klockargårdens och
Ljusåkers rustika lantlighet.
Och jag kunde inte se att vägen till mitt egen
självupprättelse skulle kunna gå någon annan väg än genom att det blev en ny
film, och att jag fick vara en del av den, och bekräftad i den.
Oddset på den trippeln kändes inte bara
skyhögt, utan som en absolut omöjlighet. Men jag placerade alla mina marker där, ibland ger dig livet inga alternativ.
Men, och det är väl det som är själva kärnan i
bönen ”såsom i himmelen, så ock på jorden”, jag behöver ju inte ägna kraft åt
den jordiska manifestationen, den sköter sig själv. Mitt jobb är att putsa
glasen till min egen himmel, att släppa alla egots känslor av oförätter och av att
inte ha blivit sedd. Att förlåta, försonas och vandra nyfiket vidare.
Och det jobbet tog jag mig an, för det är ett
verkligt arbete, men ett arbete som när det väl fått sin tid kändes färdigt och
avslutat.
Och då händer det här:
Jag var med min son Gabriel på en liten
helgutflykt i Stockholm och vi lånade en lägenhet av en god vän i de norra
förorterna. Söndagsmorgonen känner jag plötsligt ett sådant oerhört behov av
att ta en promenad - och det är bråttom. Jag frågar Gabriel vid vars sida jag
befunnit mig hela tiden om det är OK att jag går ut och går, och som tur var
fanns det en dator i lägenheten så han är OK… och jag stövlar ut i
Stockholmsvintern. När jag kommit ut på hyreshusets trapp med bara en massa
höghus framför mig undrar jag vart jag ska ta vägen, men precis då kommer en
plog av gäss ovanför mig och ritar en tydlig pil snett över himmelen. Och jag
tar ut den exakta kompassriktningen och följer efter, pulsar smått maniskt rätt
igenom en liten skogsdunge och nerför en brant slänt innan jag kommer ut på ett
område med en gångstig. På långt håll känner jag igen en människa som kommer
emot mig, det är Carin Pollak, Kays fru och jag ger henne stora kramen. Det har gått ett
par år sen ”Så som i himmelen” släppts och vi har inte setts eller haft kontakt
och har mycket att prata om. Det resulterar i att jag några dar senare sitter
igen med Kay inne på hans kontor och skaparlya.
Alla fyra väggarna är klädda av
blädderblocksblad med skisser på nya filmscener, men noggrant övertäckta. Vi
har ett fint möte och Kay berättar vad han håller på med; en ny film. Men det
är inte ”Så ock på jorden”.
- Det förstår du väl, säger han, det är ju omöjligt
att göra en fortsättning efter en sån succé…
Han frågar mig var jag befinner mig i mitt liv
och skapande.
- Det känns som jag är på ett bra och
spännande ställe, som om jag har en vitt oskrivet ark framför mig, svarar jag.
Kanske är jag inte helt ärlig där, det där
arket skulle även kunna beskrivas som en vit duk där det redan börjar röra sig
små figurer…
Men när jag kommer hem skriver jag ett brev
till Kay där jag skisserar mina tankar på hur en möjlig uppföljare skulle kunna
se ut. Kvinnorna tar över kören (Gabriella fanns även med i tanken) och bygger
något stort och fantastiskt. Jag tog inte upp en annan pusselbit som jag ansåg
viktig, prästen Stigs roll, för jag tänkte att där kanske jag får lov att ägna
mig åt litet övertalning. Jag såg i Stigs roll en stor möjlighet till en
dramatisk gestaltning och utveckling, ett fantastiskt verktyg att visa det nyas
födelse ur det gamla med förlåtelsen och försoningen som trollspö.
Men i nästa möte, som följde kort därpå, var
det första en upprymd Kay sa: ”Stig ska få göra en resa…”
Och de gamla blädderblocksarken åkte ner från
väggarna och långsamt, långsamt kom nya upp, som fylldes av tårar och skratt
från Ljusåker.
Och jag sitter här och känner mig mest
förundrad. Trippeln har slagit in. Inte som nån ”fluke”, en chans på miljonen.
Utan genom att det faktiskt är så livet fungerar. Så som i himmelen, så ock på
jorden! Vi manifesterar det i våra liv som vi helt kan bejaka i vår egen inre
himmel. En mänsklig natur-lag!
Idag kan du gå och titta på hela härligheten.
Gör det!
Och gå ut därifrån inspirerad att leva din
egen himmel!
On
earth as it is in heaven…
Today ”Heaven on Earth” has its premiere in
Sweden! How fantastic!
I saw the movie for the first time at a
gala-premiere in Stockholm a couple of days ago. Walked away from there after an emotional roller coaster
where laughter and sobbing alternatively occupied my throat with
increasingly quick changes.
It works, at least for me, as good, if not
better than the first one…
More than anything I am taken aback by the
wonderful accomplishments of the actors. All main actors find their characters
spot on, easily and with absolute precision: Lena, Stig, Tore, Arne (Frida
Hallgren, Niklas Falk, André Sjöberg, Lennart Jähkel) and maybe most of all the
newcomer Axel (Jakob Oftebro). They are just fantastic. There I think the
sequel is ahead of its prequel. Of course Kay has a big part of the credit for
this, he has really gotten the most out of his actors.
Naturally I watch the movie in a way I
don´t watch other movies. Kay likes strokes with the big brush, the clear
colors and the strong expressions. Sometimes I would have wished for a smaller
brush, but then again there are places where I could feel that there, there we
could have laid it on even heavier...
I get quite often the question what my role
in the production has been. I have helped with the work of script development.
It has taken four years this time to get the script ready. It is an act,
probably hard to imagine, of both crazy brainstorming and the carving of fine,
fine details before it’s done. And there are many people involved in the
process.
I have to confess that I feel even more
part of the first movie’s development. That time I was with it during eight
year, from the first meeting to the last. Many of the film’s characters, with
“live models” in the real Swedish choir-world, were born here around the
Klockargården kitchen table where I write these lines.
But I think it is right to say that the
development of script was not my most important contribution this time, rather
the fact that there was a film at all.
After the first movie the feeling of both
joy and pride over the implausible success of the movie was mixed with feelings
of having been a bit bruised in the process. Rookie as I was, it felt like I
had let myself be enchanted and run over in a world so far away from
Klockargårdens and Ljusåkers rustic reality.
And I could not see that a road to my own
self-restoration with less than that there would be another film, and that I
was part of it and confirmed in it.
The odds for that triple not only felt
sky-high, it felt like a total impossibility. Still I placed all my bets there, sometimes life does not give you much other options.
But the whole essence of the prayer, “on earth as it is in heaven”, is that I need not spend energy on the earthly manifestation, that will take care of itself. My job is to keep the windows to my own heaven clean, to let go of all my ego’s grudges and feelings of not being seen. To forgive, reconcile and walk on, still curious.
And I took on that job, cause it is a real work, but a work that given its time felt done and left behind.
And then this happens:
I was with my son Gabriel on a little
outing in Stockholm and we borrowed a friend’s apartment in the northern
suburbs. On Sunday morning I felt suddenly such an enormous need to take a walk
- and it is urgent. I ask Gabriel, whom I have had by my side the whole time,
if he is fine with me going, and luckily there is a computer in the flat so
he’s OK…. and I head out into the Stockholm winter. When I get to the door and
see only a lot of high-risers in front of me, I hesitate and wonder where to
go. But right then a “plough” of geese appear above me, pointing with a clear
arrow across the sky. And I follow the exact compass direction, walking a bit
manically through a small wooded area with lots of snow and down a steep
hillside until I get to an area with a small path. From a far I recognize Carin
Pollak, Kay’s wife, we meet and I give her a big hug. A couple of years have
passed since the release of “As it is in heaven” and we have not seen each
other nor had any contact and we have lots to talk about. The result is that I
find myself a few days later again in Kay’s office and creative abode.
All four walls are covered with flipcharts
with sketches of new film-scenes, carefully covered. We have a good meeting and
Kay tells me what he is doing; a new movie. But it is not “Heaven on earth”.
- Of course you understand, he tells me,
that to do a sequel after such a success is impossible…
He asks me where I find myself in my life
and creativity.
- It feels like I am in a good and exciting
space, like having a piece of white, empty paper in front of me, I answer.
Maybe I was not totally honest there, that
white sheet could also have been described as a white empty screen where some
small figures already had started to move around…
But when I came home I wrote a letter to
Kay where I sketched my thoughts on how a possible sequel could unfold. The
women take over the choir and together they build something big and fantastic.
I did not dwell on another piece of the puzzle that I thought was important,
the role of the priest, Stig, for I thought that I may need to use a bit of
persuading there. I saw in Stig’s role a big opportunity for a dramatic
statement and development, a fantastic tool to show the birth of the new out of
the old, with forgiveness and reconciliation as the magic wand.
But in the next meeting, which followed
shortly, the first thing an upbeat Kay declared was: “Stig is going to get a
journey…”
And the old flipchart-sheets came down from
the wall and slowly, slowly new one’s replaced them, filled with laughter and
cries from the remote Ljusåker.
And I sit here and feel mostly amazed. The triple
has manifested. Not as a fluke, a chance in a million. But by realizing that
that is how life works; On earth as it is in heaven! We manifest in our lives
what we affirm in our Heaven within. A law of human nature!
Today you can, if you are in Sweden, go and
watch the whole glory. Do it!
And walk away inspired to live your own Heaven!
Comments
Post a Comment