Nu har jag vandrat över Dan Anderssons
blånande berg in i Västerbergslagen, från Dalälvens bäcken till
Kolbäcksåns.
När jag letade blommor att sätta på skolbänken på
min barndoms examensdagar var liljekonvalj kung och man var glad och stolt
om man hittade den och fick sitta i dess väldoft.
Min senaste vandringsdag mellan Malingarna och
Ludvika gick mycket på en gammal banvall och bestod i princip av 33
km liljekonvaljedoft med ackompanjemang av svarthätte-arpeggion. Bägge
dessa ljuvliga arter har blivit vanligare sen min barndom. Lägg därtill
blånande berg och vattnen som speglar dem där emellan så har du en obetalbar
mix.
Eller är svarthättans och liljekonvaljens växande
utbredning kanske snarare ett tecken på en obalans? Sanningen är den att det finns
en betydligt större artrikedom uppe i det "egentliga Dalarna", där
jag kommer vandrandes ifrån jämfört med vad det finns i Bergslags-Dalarna där
jag nu befinner mig. Och varför? Jo, under Bergslagens "storhetstid"
som väl kan sägas kulminera någon gång under 1800-talet försvann till slut skogarna.
Malm- och träkolshanteringen krävde enormt med virke och skogen skövlades i
växande koncentriska cirklar från de olika hyttorna, gruvorna och masugnarna
tills ingenting fanns kvar. Och då försvann även många av de arter som levde i
skydd av skogens täcke. När skogen sen kom tillbaka misslyckades många av de
förlorade arterna att återetablera sig. Och i det moderna skogsbruket har det
förblivit så fram till denna dag.
Dessa trakter av vårt land äger dock fortfarande en
otrolig rikedom av naturskönhet och naturtillgångar. I dessa områden,
som en gång i tiden var förutsättningen för landets
stormaktsställning, är det idag hausse igen med stigande världsmarknadspriser
på malm. Nu öppnas åter gamla gruvor och nya prospekteras. Ska det åter ske
till priset av förlorad artrikedom?
Det går att sätta ett pris på bergen och de skatter
de gömmer och de skogar som täcker dem i takt med att världsmarknadspriser på
malm och virke stiger. Men ”det finns något bortom bergen”, och hur värderar vi
det?
Det är där Dan Anderson, och alla andra poeter
kommer in. Det här området, så rikt på skatter i form av metaller och
underbar natur, är även rikt på poeter. Dan Andersson, Werner Aspenström, Bengt
Emil Jonson, Eva Norberg Hagberg för att nämna dem som
direkt kommer i åtanke. Och det finns nog ett samband utöver det
självklara att vacker natur inspirerar poeter.
Ett ton malm och kostnaden att få fram den kan
värderas av ekonomer och företagsledare. Men hur mycket är en svarthätte-strof
värd? Eller en fläkt av liljekonvalj? Finns det några kalkyler på sådant? Hur
ska vi kunna sätta rätt pris på dessa tillgångar?
Det är här vi behöver poesin. Och det är här
poeterna kliver fram till helhetens och helighetens försvar. De hjälper oss se
det större perspektivet. De värderar helheten på ett sätt som folket intuitivt
förstår. Och som belöning får de folkets kärlek, om dock ofta postumt. Stenar
reses och kulturveckor drar skaror inte till ekonomernas och företagsledarnas
minne utan till poeternas.
Mixen av liljekonvaljdoft och svarthättesång vid
glittrande vatten och blånande berg är sannerligen obetalbar. Men vi behöver ändå
hitta språk och kalkylmodeller som värderar detta och som försöker föra in
dessa storheter i ekvationerna. För att få behålla det. Jag har tidigare
refererat till Zarembas artikelserie i DN om skogen och jag gör det gärna igen.
När ett poetiskt förhållningssätt möter och ifrågasätter rationaliteten i det
rationella skogsbruket så händer något. Vi ser tydligt galenskapen i de
kortsiktiga och trångsynta ekonomiska modellerna. Och vi står upp, till
svarthättesång och liljekonvaljdoft, för en hållbar utveckling och för
skönheten i mångfalden.
Vi vandrar fram bland baldersbrå
och över öppna gärden.
Färden bär mot bergen blå,
ja långt mycket längre än så.
Ty något bortom bergen,
bortom bergens högsta salar
talar om att vägen målet är,
att himlen är här.
Om himlen var ovan där
då kunde vi ej dela dess glädje,
men glädjen som vi bär
vittnar om att himlen inom är!
Ja, glädjen som vi bär
vittnar om att himlen inom är!
Vi vandrar genom dagar då
vår levnads skiftande öden
döden själv tycks genomgå
och tiden är svår att förstå.
Men något bortom tiden,
bortom tidens tickande timmar
glimmar från en evighet
som nuet ser och vet.
Ja nu är frihetens tid,
för nuet ger oss frihet från tiden.
Och hur skulle, käre vän,
evigheten kunna komma sen?
Ja hur skulle, käre vän,
evigheten kunna komma sen?
Comments
Post a Comment