Skip to main content

Sången i Ringen

Jag ser tecknen av att ha börjat bygga upp ett beroende... Nu har jag inte vandrat - eller bloggat - på tio dar och idag, när jag ska få dra på mig vandringsskorna igen vaknar jag med lust och längtan. Jag ska åter få förenas med den känsla av hemkomst som föds av att vandra genom landskapet. Få vara ett med vägen och himlen. Få vandra i glädje utan tanke på att anlända någonstans. Få vandra för mig själv, och för alla andra - alltid hand i hand.  Vandra och röra vid lyckan och friden vid varje steg. Kyssa jorden med mina fötter och låta blommor födas under mina sulor.

När vi känner tillräcklig trygghet i oss själva är jorden trygg.

 /med tacksamhet till Thich Nhat Hanh/

Det är inte så att det inte hänt något sen senaste inlägget; tvärtom, det har varit för mycket för att hinna skriva om det. Först Miljöhelgen med Musik i Mora: Hela människan fick sitt; Körleken, kärleken i Orsa ungdomskörs och Ingrid Erikssons körkonsert på "catwalken",



Orsa Ungdomskör
skratten som satte sig i halsen på Staffan Lindbergs och Per Holmgrens "Klimatchock", Svante Axelssons positiva hållning och trots-allt-inställning mitt i "the gloom" och inte minst kören i Mora kyrka: Det fanns en värme där - en känsla så verklig så att hjärtat kunde beröra den - och plötsligt var det en ny nivå på musiken, på gemenskapen, på medvetenheten. När vi gick ifrån Miljömötet i Mora var vi andra människor än när vi vandrade in till det. Bonden i mig, han som räknar resultat i antal skördade säckar i relation till utsädet, tyckte nog att fler skulle ha fått uppleva detta. Men nomaden i mig, som kysser jorden med sina steg och låter blommor födas under sina sulor, vandrade vidare med en känsla av en enorm och omätbar växt. Någonting hände, vi passerade en gräns som vi aldrig kan låta bli "opasserad" igen.

Och så fortsatte vandringen - en gemensam vandring runt Siljansringens blommande skära, Dalarnas egen bördiga halvmåne; generositeten i Skattungbyn där rektor Kristina och körledare Rosanna bjöd oss och hela byn på hemodlad och hemlagad soppa; alla prövningar och glädjeämnen för vandrarna som tog sig ringen runt och dök upp i Rättvik i 4 graders utomhustemperatur med ångan stående som en strut ur de glada munnarna.


Vandrarna anländer till Stiftsgården
Och så till slut Stiftsgårdens 70-års fest på loggian, samma sak här - en inre värme som trotsade de yttre graderna, en känsla av tillhörighet och inte minst en musik i det lilla sammanhanget som några av åhörarna spontant benämnde: "Världsklass". "Ekdahls extended family" som band och en ny konstellation sångare i ensemblen med några av mina absoluta favoritsolister: Åke Edvinsson, Jennifer Ferguson, Mikael "Zifa" Eriksson och Anna Sahlene. Både väldigt närt och kärt och samtidigt - eller kanske just därför - väldigt hög "klass" - ett ord jag sätter all världens citationstecken runt. Eftersom det inte handlade om den "klass" världen stämplar, lyfter och svärtar ner sina musiker med utan det handlade om djupet i närvaron och höjden i glädjen och lyckan.

Ensemblen i en afrikansk dans

Alla dessa händelser de senaste dagarna är var och en värd sin egen blogg, och när vi sorterat litet intryck och kollat av minnena i datorer och mobiltelefoner hoppas jag att det ska dyka upp en del ytterligare bilder och inspelningar, och alla som var med är ju naturligtvis väldigt välkomna att kommentera och skicka in sina egna bidrag.

Vägen går vidare, nya utsikter och insikter väntar. Nya möten, ny musik, ny perception - och därmed också en ny värld, eftersom den föds i vårt sätt att se den.

Vi vandrar mot en ny värld mer bokstavligt än vad vi kanske tänker oss. I gemenskap och rörelse föds våra visioner. Och våra visioner skapar den värld vi tidigare trodde formade oss.

Vi vandrar hem, vi vandrar vägen hem
vi vandrar hem där snart och längesen
möts i en enda virvlande sfär
och denna sfären är - här!

Vi vandrar hem, vi vandrar vägen hem
vi vandrar hem när här och där min vän
möts i ett enda jublande nu
och detta nuet är - du!



Comments

Popular posts from this blog

Åke Edvinsson, 60 år

Det går nog knappt en dag utan att jag tänker i tacksamhet på dig, Åke. Alla minnen som vi delat under årens lopp blir man ju ständigt påmind om genom gamla sånger och sammanhang, människor och miljöer som poppar upp litet här och där, litet nu och då. Häromdagen slogs jag av en lust att hålla ett tacktal till dig för allt du betytt för mig, men antog att det är väl något jag kommer att skjuta upp tills din begravning - om nu inte du kommer att sjunga på min dessförinnan. Men varför vänta till dess, tänkte jag sen? Det är så dags då, nej låt mig få uttrycka detta nu! Och så vaknar jag idag och ser att du fyller 60 år! Detta är mitt tillfälle, att få skriva ett helt oförblommerat tacktal till en underbar människa som nog betytt mer för mig - och för många andra - än någon annan utanför den innersta familjekretsen! Den första gång jag såg dig var den första gång jag hörde dig; i barnkören som repade i kyrkskolan under fröken Gun Anderssons ledning. Och vi fortsatte s

The unfolding tale of a hundred hymns

Wow! The power of setting your intentions...  Last summer I created a folder in my computer, and I had to give it a name. After giving it a quick thought I wrote: "Hundred hymns", in an attempt to be a bit poetic in the small space and time given.  There's a new hymnbook on its way in Sweden and a call has gone out for anyone who wants to contribute with proposals. I thought I ought to send in something before the deadline on New Years and the folder was created for this purpose.  I started to browse thru a life's worth of song creation and did not find much suitable, managed to come up with about 30 songs that I thought could work, after editing them quite substantially.  After that I fell ill in Covid. Little did I realise then how necessary this was for the developments that were to follow. For the first time in my life I had a personal and very tangible experience of life's brevity. And a reminder of the importance of taking every day as a precious gift.  ​ N

Never Ending Peace And Love – Reflections on a first encounter with NEPAL

Part 1 My time in Nepal is drawing to a close. For this time... Impossible to summarise this amazing country, but in short it has been a peak experience. Peak time with peak people in peak country. The nature is unquestionably one of its kind, with both jungle and the highest peaks of this planet within sight. And the people, to a large extent poor, but with a richness of soul and spirit that is overwhelming; generous, kind, humble and proud at the same time. But most amazing has been our way to approach it; walking, talking and singing... I feel that our "Sång & Gång" concept, our "walk & sing" adventures that we now have developed for almost 30 years have found an ultimate form here. We walk into the villages, meeting people eye-level, share a song, and walk out of there with a garland around our necks and a blessing on our foreheads. And a smile in our hearts and a sense of taking part in a real transformative meeting. For both parties. All of this has