I
leave the path once more to backtrack to another festival; Ängsbacka in
Värmland.
A
first visit for me at a festival that holds an unchallenged place as the number
one alternative festival on the market in Sweden. A mixed assortment in the
colours of the rainbow; from tarot to tantra, from maya to mantra.
It
is open, it is curious and let me say it from the start: I like it.
You
buy in to it even if there’s sometimes techniqal problems, the schedule is
constantly stretched and the organisation is showing all the problems a flat
organisational structure with lots of cooks can display. But you buy in to it
because of the athmosphere where all the senses are made wide open for all possibilities,
creating exciting meetings and miraculous magic.
It
is a sheer pleasure to work in such an environment and most of the artists
appear for free. You can go safe to your workshop knowing that once it starts
you can hand over to the sovereign direction of the now. In this spirit of
participation and creativity all pieces of the puzzle fall in place without
preparation. New nuances and refined forms take shape in this celebration of
life in all its manyfacetted manifestations.
And
as a ”customer” – as a consumer of conserts and workshop-shopper you have plenty of opportunities for growth
and widened views. But of course there are pearls in the presentation that
glitters more than others when you summarize your impressions. I meet Irene
from Italy, living in India who dances and sings her way through the global
festival-calender. A bit tired from a week of input from this diversified and
somtimes glossy carnival she says that at last she has heard something that
made her heart wide open. She picks out two artists that stand out and I cannot
agree more. And it comes with a bit of pride as they both stand close to me and
are gracing the program of ”The Path” summer long.
Zifa
and Jennifer Ferguson.
Both
have found their artistic selves in the meeting between Africa and Sweden. Zifa
has moved from Sweden to Africa and totally convincingly landed the best
afro-fusion band in the country in a hot mix allowing him to be both Zifa from
his childhood village Semendoa in Congo and Mikael Eriksson from the Stockholm
suburb. He is whole and totally convincing in both roles. At the same time. New
music is being born out of this. A hot and lovely catharsis. We dance along and
feel understood and understanding at the same time.
And
then Jennifer who has moved from Africa to Sweden and found the acoustic room
her big voice deserves. An acoustic that reverberates from echoes of Swedish
pastoral calling and Hildegard von Bingen. Mix that with some South-african
township and agitprop and you have also something totally new and healing.
And
both of them have that which great artists own: a letting go to the now that
takes care of the timing. A presence – a gift – allowing all of us for a moment
to be present on stage where it is happening. The sharing of the secret of the
graal - the mystery of the holy communion; the gestation of the unity of all.
The
purpose of the stage is really but one: to have something to step down from. To
remove all illusions of hierarchies and distances. That is what good artists
are good at. Unconver reality as it is. That we all are one.
The
audience and not leasts the media will do anything to make artists forget their
role and the only role of the stage by lifting them up and then dragging them
down.
May
these two continue to grow in their understanding of their task. As priest and
priestess of the liturgy of the now and the here.
°°°°°°°°°°°°°°°°°
Lämnar stigen ännu en gång för att ”backa” till en festival som inte låg på rätt ställe vid rätt tidpunkt för ”the Path”: Ängsbacka i Värmland.
Ett första besök för mig på en festival som
har intagit en ohotad förstaplats bland de alternativaste på marknaden. Ett
brokigt utbud i alla regnbågens färger; från tarmrening till tantra, från
magdans till mantra.
Det är öppet, det är nyfiket och låt mig säga
det på en gång: Jag gillar det.
Man köper att det ibland mankerar med
tekniken, att schematiderna konstant ligger i bakkant, att organisationen
uppvisar alla de möjliga problem som en platt organisation med många kockar i
soppan kan uppvisa. Men man köper det för det finns den där kärleksfulla
storögdheten och öppenheten för möjligheterna som skapar spännande möten och
mirakulös magi.
Det är en fröjd att arbeta i den atmosfären.
Man kan gå trygg till sin workshop i vissheten att när den väl kommer igång så
kan man lämna över till nuets suveräne regissör. I denna anda av delaktighet
och kreativitet landar alla bitar på rätt plats utan förberedelse. Nya nyanser
och förfinade former uppstår i det gemensamma firandet av livet i alla dess
mångfacetterade skepnader.
Och som ”kund” – som konsertkonsument och
workshop-shoppare erbjuds man många möjligheter till växt och vidgade vyer. Men
det är klart det finns pärlor i utbudet som glittrar mer än andra när man
summerar sina intryck. Jag träffar Irene från Italien som bor i Indien och
dansar och sjunger sig genom den globala festival-kalendern. Litet trött efter
nästan en vecka av allsköns intryck från detta brokiga och ibland litet
glättiga karnevalståg säger hon att äntligen har hon fått höra något som öppnat
hennes hjärta på vid gavel. Och hon plockar ut två artister som hon tycker står
ut och jag kan inte annat än hålla med, och det med lite stolthet eftersom de
också är mig närstående och förgyller The Path’s konserter under hela sommaren:
Zifa och Jennifer Ferguson.
Båda har hittat sina artistiska jag i mötet
mellan Afrika och Sverige.
Zifa har rört sig från Sverige till Afrika och
fullständigt trovärdigt landat Sveriges bästa afrofusion-band i en het mix som
tillåter honom att vara både Zifa i sin barndoms by Semendoa och Mikael
Eriksson från Stockholmsförorten. Han är hel och fullständigt trovärdig i båda
rollerna. Samtidigt. Det uppstår ny musik av sådant. Ljuv, het, katharsisk. Vi
dansar med och känner oss både tolkade och tolkande.
Och så Jennifer som rört sig från Afrika till
Sverige och hittat ett nytt klangrum där hennes stora röst får den akustik den
förtjänar. En akustik som innehåller ekon av kulning och Hildegard von Bingen.
Mixat in med litet sydafrikansk township och agitprop. Det blir också något
helt och nytt av det.
Och bägge har det där som stora artister äger:
ett överlåtande till nuet som själv fixar den bästa timingen. En närvaro – en
härvaro – som tillåter oss alla för ett ögonblick att vara med på scen där det
händer. Delandet av graalens hemlighet – kommunionens mysterium; gestaltandet
av alltings enhet.
Scenens funktion är egentligen bara en: att ha
någonting att gå ner från. Att rasera alla illusioner av hierarkier och
avstånd. Det är bra artister bra på. Visa verkligheten som den är. Att vi alla
är ett.
Publiken och inte minst media gör allt för att
artister ska glömma sin och scenens enda roll. De ömsom upphöjs och sänks. Måtte dessa två få fortsätta
växa i förståelsen av sin uppgift. Som präster och prästinnor i nuets och
härets liturgi.
Comments
Post a Comment