Skip to main content

Vattnet


Texterna i "Kvintessens" har sitt ursprung i ord jag fick ta emot för några år sen då jag bodde i en liten stuga i Söderås, Rättvik, högst uppe på kraterkanten med en helt makalös utsikt över en ständigt skiftande Siljan och dess blå randberg under en oändlig himmel och ofta gnistrande sol!

De fyra elementen fanns även inne i stugan, som hade fyra små rum representerande var sitt element. Vid ett tillfälle, när jag gick in i "hjärtats fyra rum", kom texterna en efter en medan jag gick från rum till rum. På bara några minuter var alla texterna nedskrivna. De förkortades sedan för att reciteras i Kvintessens-konserterna under danspartierna eller kondenserades ytterligare till att bli sångtexter.

Men här på bloggen kommer jag nu att publicera alla texterna, precis som de kom utan förkortningar eller redigeringar.

Först ut är vattnet:







VATTNET

Jag är vattnet 

det lekande 
levande vattnet
det smekande
bevekande vattnet

Jag är vattnet 
dina känslors källa
de rörliga  
ibland oroliga 
ibland till och med frusna känslors källa

Jag är din vä
kom till mig och låt  dig bespeglas
i mitt vatten kan du lära känna din känsla
din känslighet
och din känslosamhet

Vatten ger liv
vatten ger läkedom 
vatten baddar de slagnas sår
släcker de törstigas törst
och stillar den oroliges sinne

Vatten är lust och lek
I vatten är du avlad
I vattnets vågrörelser är ditt liv tecknat
Allt pågår i vågor
Dag och natt, år från år, livet ut och stannar inte ens där
Allt pågår i vattnets vågor

Bejaka ditt vatten 
drick dig otörstig ur dina känslors källa
visa ditt vatten
och bjud dina vänner att smaka

I vatten är du avlad
i vatten är du född
i vågens tecken lever du ditt liv

Låt dig föras av strömmarna
ty vattnet för dig alltid dit du vill 
även om vägen ibland kan synas nog så guppig och våghalsig

Lär dig rida på vattnets våg
en surfare genom tiden!
blir livet en lek och leken livad

Kan man få för mycket vatten?
Som allt annat är surfing en balansakt
det gäller att stå stadigt även när vattnet tycks välva sig omkring dig

Men skulle du slinta i ett stort plask
ta det med ett leende
det kommer snart en ny våg

Vattnet är heligt, allt vatten är heligt!
Förkasta inte visst vatten
genom att benämna det skämt och unket
Allt vatten är heligt!

Värdera inte dina känslor
ty alla dina känslor har ett budskap till dig
vill göra ditt liv friskare
mer lustfyllt och lättare

Ta emot allt vatten
som vore det kommet från den klaraste av källor
dopets brunn
där människan får sin identitet och uppgift bekräftad

Öppna dig för att åter igen ta emot din modersmjölk
barnets omedelbara tillfredställelse av sina känslors behov
sök dig ånyo till bröstmjölkens tröst
den ska mätta dig
den ska åter ge dig kontakt med ditt ursprung

Kom som ett barn till mig
din Gudsmoder
ur vars sköte ditt liv en gång rann upp




Comments

Popular posts from this blog

Åke Edvinsson, 60 år

Det går nog knappt en dag utan att jag tänker i tacksamhet på dig, Åke. Alla minnen som vi delat under årens lopp blir man ju ständigt påmind om genom gamla sånger och sammanhang, människor och miljöer som poppar upp litet här och där, litet nu och då. Häromdagen slogs jag av en lust att hålla ett tacktal till dig för allt du betytt för mig, men antog att det är väl något jag kommer att skjuta upp tills din begravning - om nu inte du kommer att sjunga på min dessförinnan. Men varför vänta till dess, tänkte jag sen? Det är så dags då, nej låt mig få uttrycka detta nu! Och så vaknar jag idag och ser att du fyller 60 år! Detta är mitt tillfälle, att få skriva ett helt oförblommerat tacktal till en underbar människa som nog betytt mer för mig - och för många andra - än någon annan utanför den innersta familjekretsen! Den första gång jag såg dig var den första gång jag hörde dig; i barnkören som repade i kyrkskolan under fröken Gun Anderssons ledning. Och vi fortsatte s

The unfolding tale of a hundred hymns

Wow! The power of setting your intentions...  Last summer I created a folder in my computer, and I had to give it a name. After giving it a quick thought I wrote: "Hundred hymns", in an attempt to be a bit poetic in the small space and time given.  There's a new hymnbook on its way in Sweden and a call has gone out for anyone who wants to contribute with proposals. I thought I ought to send in something before the deadline on New Years and the folder was created for this purpose.  I started to browse thru a life's worth of song creation and did not find much suitable, managed to come up with about 30 songs that I thought could work, after editing them quite substantially.  After that I fell ill in Covid. Little did I realise then how necessary this was for the developments that were to follow. For the first time in my life I had a personal and very tangible experience of life's brevity. And a reminder of the importance of taking every day as a precious gift.  ​ N

Never Ending Peace And Love – Reflections on a first encounter with NEPAL

Part 1 My time in Nepal is drawing to a close. For this time... Impossible to summarise this amazing country, but in short it has been a peak experience. Peak time with peak people in peak country. The nature is unquestionably one of its kind, with both jungle and the highest peaks of this planet within sight. And the people, to a large extent poor, but with a richness of soul and spirit that is overwhelming; generous, kind, humble and proud at the same time. But most amazing has been our way to approach it; walking, talking and singing... I feel that our "Sång & Gång" concept, our "walk & sing" adventures that we now have developed for almost 30 years have found an ultimate form here. We walk into the villages, meeting people eye-level, share a song, and walk out of there with a garland around our necks and a blessing on our foreheads. And a smile in our hearts and a sense of taking part in a real transformative meeting. For both parties. All of this has